logo

иҷтимоиёт

ТАРБИЯ. КАМОЛОТИ ФАРЗАНД АЗ ХУДИ МО ВОБАСТААСТ

Тарбияи фарзанд барои падару модар вазифаи асосӣ ба шумор рафта, ба камол расондани он машаққати зиёд мехоҳад. Махсусан, дар ин замон, ки омилҳои беруна ва пешрафти техникаю технологияҳои муосир монеаҳои зиёдеро пеш меоранд.

Кӯдак аз рӯзе, ки роҳ рафтанро меомӯзад, олами дигареро кашф карда, ҳар як шакл, ранг, бӯ ва навигарӣ диққати ӯро ба худ ҷалб мекунад. Вале вақте бо оинаи нилгун, телефон, планшет, бозиҳои компютерӣ, тамошои филмҳои ҳархела саргарм мешавад, кор ранги дигар мегирад. То замоне, ки мо ба тифл ҷиҳатҳои манфию мусбати асбобҳои техникиро мефаҳмонем, аллакай гӯё хишт аз қолаб мекӯчад. Зеро кӯдак ба технологияи муосир вобаста ба ҷаҳонбиниву тафаккури хеш баҳо гузошта, ба он дилбастагии махсус пайдо мекунад. Барои ин тифл бояд нахуст бо китобу дафтар  ва қалам ошно шавад. Бо онҳо унс гирифта, истифода бурда, минбаъд тадриҷан ба истифодаи васоити техникӣ пардозад ба манфиати кор аст. «Дар ин масъала Унсурулмаолии Кайковус низ мефармояд: «Ва падару модарро ҳам тавон аст ва ҳам фармон. Аммо тавон аст ба парвардани ту ва фармон аст ба хубӣ омӯхтан».
Мо бисёр оилаҳоеро медонем, ки фарзандонашон хуб ба камол расида, намунаи мактабу маҳалла мешаванд. Ошноии бештари фарзандон бо китобу дафтар сабаб шудааст, ки ин оилаҳо заминаҳои таълиму тарбияро таҳким бахшанд.
Мутафаккири ҳинд Иноятхон дар «Рисолаи тарбият» мегӯяд: «Ҳангоми омӯзиши кӯдак, пеш аз ҳама, бояд дар сари ӯ андешаи коридани тухми зебоиро парвариш диҳем. Вақте ки ниҳолак – тифли шумо сабз мешавад, онро бо меҳр бояд парварид. Вай танҳо бо хотири боғбон нашъу нумӯъ мекунад. Кӯдак ҳассос аст, аз пайи нахустин таассурот меравад».
Он чи кӯдак аз падару модар меомӯзад, тамоми умр дар рафтору кирдори ӯ таҷассум меёбад. Дар хона бидуни падару модар, фарзандони дигар ҳастанд, ки бояд муносибат бо ҳамаи онҳо самимӣ бошад, якеро аз дигаре боло набояд гузошт. Чунин муносибат муҳаббати байни фарзандонро низ таъмин мекунад.
Иноятхон ҷои дигар меорад: «Омӯзиш ва парвариш барои кӯдак ҳеҷ гоҳ барвақ нест. Рӯҳи навзод монанд ба навори суратгирист, покизаву дастнорас, ҳар гуна таассурот дар он ба таври ҳамешагӣ нақш мегузорад. Аз ин рӯ, агар падару модар ё омӯзгор ин нуктаро аз ёд бубаранд ва аз рӯзҳои нахуст ба тарбияи навзод кор нагиранд, бузургтарин имконро аз даст хоҳанд дод».
Мутаассифона, соатҳои дароз тифламонро паси телевизор мешинонем, воситаҳои дигари техникиро ба ихтиёрашон мегузорем ва худ машғули кор гардида, бад-ин восита гӯё ҳам ёрро наранҷонда, ҳам лаъл ба даст овардан мехоҳем. Аммо ҳаргиз чунин намешавад. Зеро тамошои зиёди телевизор ва машғул шудан бо бозиҳои компютерӣ майнаи сари кӯдакро ангезиш дода, дар ниҳояти кор ба хашмгинӣ ва падид омадани зӯроварӣ дар ниҳоди ӯ сабаб мегардад.
Бо фарзанд дарс тайёр намудан, аз кору машғулиятҳои ӯ пурсидан на танҳо ӯро ҳавасманд мекунад, балки қувваи кории ӯро афзуда, дар наздаш вазифаву масъулияти пагоҳу фардои дигар омода буданро мегузорад. Дарстайёркунӣ бояд ҳар рӯз ва дар вақти муайян сурат гирад. Ягона роҳи хонандаи фаъол шудани кӯдак ин беихтиёр ба донишу хониш дил бастани ӯст. Роҳи дигари тарбия ин сайру саёҳат мебошад. Ӯ аз чунин саёҳатҳои хурд ғизои маънавӣ гирифта, рӯҳану ҷисман барои машғулиятҳои  рӯз ба рӯз мураккабшавандаи педогогиву психологӣ омода мешавад.
Муқаддас КОМИЛОВА,
омӯзгори МТМУ № 56 - и ноҳияи Сино


Баёни ақида (0)    Санаи нашр: 22.11.2017    №: 239    Мутолиа карданд: 972

17.02.2020


"РУШДИ ЧОРВОДОРӢ ВА ЧАРОГОҲҲО". ТАТБИҚИ ЗЕРЛОИҲАҲО

ШАҲРИНАВ. ИСТЕҲСОЛИ МАҲСУЛОТИ КИШОВАРЗӢ МЕАФЗОЯД

ФАЪОЛИЯТИ 32 ГУРӮҲИ МУТАШАККИЛИ ҶИНОЯТӢ ҚАТЪ ГАРДИД

ҲАМКОРИҲО БО ШАРИКОНИ РУШД ТАҲКИМ МЕЁБАНД

ТАРБИЯИ ҶИСМОНӢ ВА ВАРЗИШ 53 НАФАР УНВОНҲОИ СОҲАРО ГИРИФТ

ДАР ТОҶИКИСТОН БАЪДИ КАРАНТИНИ КОРОНАВИРУСӢ 87 НАФАРРО ҶАВОБ ДОДАНД

ЧИН БА ИСТЕҲСОЛИ НАХУСТИН ДОРУИ ЭҲТИМОЛӢ АЗ КОРОНАВИРУС ОҒОЗ НАМУД

ЛЕ ДРИАН: «БАРРАСИИ МАСОИЛИ АМНИЯТ БО РОССИЯ ЗАРУР АСТ»

ДАР ӮЗБЕКИСТОН БА ХИЗМАТИ ДАВЛАТӢ ТАВАССУТИ ИНТЕРНЕТ ҚАБУЛ МЕКУНАНД

НАФАҚАХӮРИ СЕРБ БА ПАРАДИ ҒАЛАБА ПИЁДА РАФТАНИСТ

Ҷаҳон дар як сатр

14.02.2020


ҲИСОР. ТАТБИҚИ ҲАДАФИ ЧОРУМИ СТРАТЕГӢ ДАР МАДДИ АВВАЛ

РОҒУН. БЕШТАРИ ҚОНУНШИКАНИҲО ВОБАСТА БА ИСТИФОДАИ ЗАМИН АСТ

АХД. ҶАЛБИ ЗАНОН БА ХИЗМАТИ ДАВЛАТӢ ҲАНӮЗ ҚОНЕЪКУНАНДА НЕСТ!

ИМА УМЕДВОРИ «МУЗОКИРОТИ ҶИДДӢ» БО РОССИЯ ВА ЧИН ОИД БА СИЛОҲИ ЯДРОӢ МЕБОШАД

ҲУКУМАТДОРОНИ ЧИН КОРХОНАҲОИ АЗ КОРОНАВИРУС ЗАРАРДИДАРО ДАСТГИРӢ МЕКУНАНД

ТЕЪДОДИ МУШТАРИЁНИ WHATSAPP БА ДУ МИЛЛИАРД РАСИД

ҶАҲОН ДАР ЯК САТР

13.02.2020


ДУШАНБЕ. 62 КОРХОНАИ САНОАТӢ ТАЪСИС ЁФТ

ШСХК "БАРҚИ ТОҶИК". СОҲА РӮ БА БЕҲБУДӢ МЕОРАД

ШАҲРИ ТУРСУНЗОДА. ИСТЕҲСОЛИ МАҲСУЛОТИ КИШОВАРЗӢ МЕАФЗОЯД

480 НОМ БА ФЕҲРИСТИ НОМҲОИ МИЛЛӢ ВОРИД МЕШАВАД

87 КОРМАНДИ ГУМРУК АЗ АТТЕСТАТСИЯ НАГУЗАШТ

ДОНИШКАДАИ ИДОРАКУНИИ ДАВЛАТӢ. ТАЪСИСИ ИХТИСОСҲОИ НАВ ТАҚОЗОИ ЗАМОН

БЕШ АЗ 50 ШАҲРВАНДИ ТОҶИКИСТОН АЗ УХАН БА ДУШАНБЕ ОВАРДА ШУД

ДАР ЧИН МОҲИ АПРЕЛ БАР КОРОНОВИРУС ҒОЛИБ ОМАДАНИАНД

ТӮЛИ ЯК МОҲ ДАР АФҒОНИСТОН 200 ТОННА МАВОДИ НАШЪАДОР МУСОДИРА ШУД

ҶАҲОН ДАР ЯК САТР

12.02.2020


ҶОМИ КФО. РАҚИБИ "ХУҶАНД" КАДОМ ДАСТА АСТ?

ИСТЕҲСОЛИ МАҲСУЛОТИ САНОАТӢ 13, 6 ДАРСАД АФЗУД

АКАДЕМИЯИ ИЛМҲО. ОЛИМОН 28 ПАТЕНТ ВА 5 ШАҲОДАТНОМА БА ДАСТ ОВАРДАНД

ҲАҶМИ ИСТЕҲСОЛИ МАҲСУЛОТИ САНОАТӢ БА 1 МИЛЛИАРДУ 640 МИЛЛИОН СОМОНӢ РАСИД

ВАРЗОБ. СОҲАҲОИ ХОҶАГИИ ХАЛҚ РУШД МЕКУНАНД

ТАТБИҚИ ЛОИҲАҲОИ ОБТАЪМИНКУНӢ. ДЕҲОТ БО ОБИ НӮШОӢ ТАЪМИН МЕШАВАД


Дар сомонаҳои дигари Тоҷикистон хонед