logo

иҷтимоиёт

ОИЛА. ХИШТИ АВВАЛРО КАҶ НАГУЗОРЕМ!

Солҳои охир ба сифати таълиму тарбия аҳамияти ҷиддӣ медиҳанд.  Ин масъалаест, ки ба ҳамкории муассисаҳои таълимию оила алоқаманд буда, таҳлилу баррасии ҷиддӣ мехоҳад. Маънии таълим ба ҳамагон маълум аст: он саводнок кардани хонандагон мебошад, вале маънии тарбия васеътар аз онест, ки мо мепиндорем. Тарбияи насли наврас масъалаи мушкилтарин ва печидаи соҳаи маориф маҳсуб мешавад. Одатан, падару модарон ин вазифаро пурра ба зиммаи омӯзгорон гузоштаанд, ки мутлақо хатост. Дар кори тарбияи фарзанд – шогирд, қабл аз ҳама, модар масъулияту вазифаи бештар дорад. Модар ҳамеша ва қариб  тамоми рӯз дар паҳлуи фарзанд аст, аз рафтору кирдори ӯ хабар дорад. Аз ин сабаб, метавонад барои ислоҳу бартараф намудани ин нуқсу камбудиҳо кӯшишу талоши бештар кунад ва дар тарбияи фарзанд ба роҳбари синфу дигар омӯзгорони ёрӣ ҳам расонад.

Аз ҷониби дигар, бисёр мегӯянду менависанд, ки дар баъзе мамлакатҳои пешрафтаи олам, масалан дар кишварҳои Ҷопону Куриёи Ҷанубӣ ҳафтод дарсади модароне, ки маълумоти олӣ доранд, ба хотири тарбияи фарзанд солҳои дароз аз касбу корашон даст мекашанд ва чунон ба тарбияи ҷигарбандашон машғул мешаванду ба мактаб равуо мекунанд, ки мегӯйӣ худ омӯзгор бошанд. Эътибори ҷиддӣ, сахтгирӣ ва хоҳиши қатъии модарро фарзанд ҳамеша эҳсос мекунад ва масъулияташ меафзояд.
Мутаассифона,  бештари модарони мо чунин нестанд. Барои аксарияти онҳо мактабравии фарзанд танҳо дар шашсолагиаш ва ҳамон ҳам дар ду-се рӯзи оғози таҳсил аҳамият дорад. Баъд шавқу завқу эътибори модарон ба қавле «пир» мешавад ва барои онҳо мактаб асосан даргоҳеро мемонад, ки фарзандашон чанд соат онҳоро осуда мегузорад, то ба кору бори хонадон машғул бошанд. Болои сӯхта намакоб, чун хатою нуқсоне аз хонанда сар зад, ҳам масъулони соҳаи маориф ва ҳам кормандони ҳифзи ҳуқуқ маҳз ва аввал ба мактабу муаллим «дар» меафтанд.
Албатта, ман масъулияту вазифаи омӯзгору мактабро дар кори тарбияи шогирдон нодида гирифтанӣ нестам. Гап дар сари он аст, ки маҳз ва аввал оила ба тарбия ҷавобгӯ ва ҷавобгар аст. Гоҳо падару модарон ба мактаб омада, аз муаллим домангир мешаванд, ки писар ё духтарашон вақтҳои охир беадабӣ мекунад, ба бозиҳои бемаънӣ машғул мешавад, бевақт ба хона бармегардад. Онҳо ҳатто андеша намекунанд, ки фарзандашон буду шуд 5 - 6 соат дар мактаб аст. Замони боқимонда бояд таҳти назорати падару модар бошанд.
Тарбия дар муассисаи таълимӣ, ҳатто дар муассисае, ки таълим суст ҷараён дорад, одатан хуб мушоҳида мешавад. Вале, чуноне ки мегӯянд, қарсак аз ду даст нест. Аксарияти оилаҳои мо вақте ба худ меоянд, ки фарзандашон ба ҷиноят даст задааст. Дар ин ҳол онҳо бори масъулиятро ба гардани омӯзгор бор карданӣ мешаванд.
Албатта, қабули Қонуни Ҷумҳурии Тоҷикистон “Дар бораи масъулияти падару модар дар таълиму тарбияи фарзанд” вазъиятро хеле беҳтар намудааст. Агар он ҷо қайд мешуд, ки ҳафтае як ё ду маротиба ба мактаб ташриф наовардани волидон боиси ба ҷавобгарӣ кашидани онҳо хоҳад шуд, кор ранги дигар мегирифт. Чун падар ё модар ба мактаб ташриф орад, фарзанд инро дида масъулияти бештарро ҳис мекунад, ҳар қадами худро дониставу санҷидаву бошуурона мегузорад. Бе ёриву дастгирии оила ягон мактаб ба муваффақиятҳои назаррас ноил намешавад.
Мо даъвову талаб надорем, ки волидон вазифаи муҳими таълим доданро ба зиммаи худ бигиранд, мехоҳем оила низ дар ин раванд фаъол бошад. Агар шогирд вазифаҳои хонагиашро иҷро накарда ба мактаб ояд, пеш аз ҳама волидон гунаҳкоранд. Аммо, агар фарзанд вазифаашро иҷро кардан хосту аз уҳдааш набаромад, ба муассисаи таълимӣ муроҷиат кардани падар ё модар шарт аст. Фақат баъд аз ин, айбро бояд дар фаъолияти омӯзгор ҷуст. Албатта, волидони масъулиятшиносе низ ҳастанд,  ки зуд - зуд ба мактаб меоянд, ё занг зада одобу рафтори фарзандашонро пурсон мешаванд, вале ин гуна волидон хеле каманд.
Майрам ҶӮРАЕВА,
омӯзгори фанни забон ва адабиёти МТМУ № 51 шаҳри Душанбе


Баёни ақида (0)    Санаи нашр: 10.01.2018    №: 8    Мутолиа карданд: 250

14.11.2018


Вусъати корҳои ободонӣ дар ноҳияи Восеъ

Ҷамъоварии $482 миллион ба ёрии мардуми Ироқ

Назарбоев ташкили Созмони амнияти дастаҷамъии Осиёро пешниҳод дорад

Ҷонибдории Ангела Меркел аз ташкили артиши ягонаи аврупоӣ

Дар Тошканд Ҳафтаи соҳибкории глобалӣ шурӯъ шуд

Ҷаҳон дар як сатр

ЧЕМПИОНАТИ ҶАҲОН – 2018. Иштироки се бонуи муштзани тоҷик

БОНКИ МИЛЛӢ. Иқдоми наҷиб

13.11.2018


Мулоқоти Сироҷиддин Муҳриддин ва Юе Бин

Баимзорасии ёддошти тафоҳум

Нақшаи чорабиниҳои амалӣ намудани корҳои ободонию бунёдкорӣ дар давраи солҳои 2019 – 2021 тасдиқ гардид

БӮСТОН. Таҷдиди шуъбаи урология

ВАҲДАТ. 5 иншооти ҷашнӣ ба истифода дода шуд

ЁВОН СИМОИ ТОЗА МЕГИРАД

НОҲИЯИ ШАМСИДДИНИ ШОҲИН. Кӯшишҳо самар медиҳанд

"Дар ин дунё Карим Девонае буд"

Ҳузури бераводиди тоҷикистониён дар Туркия 3 баробар дароз шуд

Аврупо дар бозёбии партовҳои уран дар Тоҷикистон саҳм мегирад

Москва аз ҷумлаи даҳ шаҳри беҳтарини дунёст

Гунаҳгорони ҳалокати 52 ӯзбекистонӣ зиндонӣ шуданд

Чин дар ҷаҳон калонтарин воридкунандаи газ

Ҷаҳон дар як сатр

ҚУБОДИЁН. 48 медали варзишгарон дар нуҳ моҳ

12.11.2018


Дар Париж ҳамоиши сулҳ ифтитоҳ ёфт

Бо эҳтимоми ҳукумати Ҳиндустон нархи сӯзишворӣ арзон мешавад

ЭКСПО дар Шанхай: шартномаҳо ба маблағи қариб $60 миллиард ба тасвиб расиданд

Сӯхтори ҷангал дар Калифорния боиси ҳалокати 25 нафар гашт

Ҷаҳон дар як сатр

ВАХШ. Суратҳисоби бонкӣ барои ятимон

ОЛИМПИАДАИ “GENIUSKIDS – 2018” 35 медали хонандагони тоҷик

САМБО. Хушқадам Хусравов – қаҳрамони ҷаҳон

09.11.2018


Ҳамоишҳои ҷавонон бахшида ба Рӯзи Президент

Баррасии масоили рушди ҳамкориҳо

Мулоқоти Юсуф Раҳмон бо Кристофер Рэй


Дар сомонаҳои дигари Тоҷикистон хонед