logo

иҷтимоиёт

ОИЛА. ХИШТИ АВВАЛРО КАҶ НАГУЗОРЕМ!

Солҳои охир ба сифати таълиму тарбия аҳамияти ҷиддӣ медиҳанд.  Ин масъалаест, ки ба ҳамкории муассисаҳои таълимию оила алоқаманд буда, таҳлилу баррасии ҷиддӣ мехоҳад. Маънии таълим ба ҳамагон маълум аст: он саводнок кардани хонандагон мебошад, вале маънии тарбия васеътар аз онест, ки мо мепиндорем. Тарбияи насли наврас масъалаи мушкилтарин ва печидаи соҳаи маориф маҳсуб мешавад. Одатан, падару модарон ин вазифаро пурра ба зиммаи омӯзгорон гузоштаанд, ки мутлақо хатост. Дар кори тарбияи фарзанд – шогирд, қабл аз ҳама, модар масъулияту вазифаи бештар дорад. Модар ҳамеша ва қариб  тамоми рӯз дар паҳлуи фарзанд аст, аз рафтору кирдори ӯ хабар дорад. Аз ин сабаб, метавонад барои ислоҳу бартараф намудани ин нуқсу камбудиҳо кӯшишу талоши бештар кунад ва дар тарбияи фарзанд ба роҳбари синфу дигар омӯзгорони ёрӣ ҳам расонад.

Аз ҷониби дигар, бисёр мегӯянду менависанд, ки дар баъзе мамлакатҳои пешрафтаи олам, масалан дар кишварҳои Ҷопону Куриёи Ҷанубӣ ҳафтод дарсади модароне, ки маълумоти олӣ доранд, ба хотири тарбияи фарзанд солҳои дароз аз касбу корашон даст мекашанд ва чунон ба тарбияи ҷигарбандашон машғул мешаванду ба мактаб равуо мекунанд, ки мегӯйӣ худ омӯзгор бошанд. Эътибори ҷиддӣ, сахтгирӣ ва хоҳиши қатъии модарро фарзанд ҳамеша эҳсос мекунад ва масъулияташ меафзояд.
Мутаассифона,  бештари модарони мо чунин нестанд. Барои аксарияти онҳо мактабравии фарзанд танҳо дар шашсолагиаш ва ҳамон ҳам дар ду-се рӯзи оғози таҳсил аҳамият дорад. Баъд шавқу завқу эътибори модарон ба қавле «пир» мешавад ва барои онҳо мактаб асосан даргоҳеро мемонад, ки фарзандашон чанд соат онҳоро осуда мегузорад, то ба кору бори хонадон машғул бошанд. Болои сӯхта намакоб, чун хатою нуқсоне аз хонанда сар зад, ҳам масъулони соҳаи маориф ва ҳам кормандони ҳифзи ҳуқуқ маҳз ва аввал ба мактабу муаллим «дар» меафтанд.
Албатта, ман масъулияту вазифаи омӯзгору мактабро дар кори тарбияи шогирдон нодида гирифтанӣ нестам. Гап дар сари он аст, ки маҳз ва аввал оила ба тарбия ҷавобгӯ ва ҷавобгар аст. Гоҳо падару модарон ба мактаб омада, аз муаллим домангир мешаванд, ки писар ё духтарашон вақтҳои охир беадабӣ мекунад, ба бозиҳои бемаънӣ машғул мешавад, бевақт ба хона бармегардад. Онҳо ҳатто андеша намекунанд, ки фарзандашон буду шуд 5 - 6 соат дар мактаб аст. Замони боқимонда бояд таҳти назорати падару модар бошанд.
Тарбия дар муассисаи таълимӣ, ҳатто дар муассисае, ки таълим суст ҷараён дорад, одатан хуб мушоҳида мешавад. Вале, чуноне ки мегӯянд, қарсак аз ду даст нест. Аксарияти оилаҳои мо вақте ба худ меоянд, ки фарзандашон ба ҷиноят даст задааст. Дар ин ҳол онҳо бори масъулиятро ба гардани омӯзгор бор карданӣ мешаванд.
Албатта, қабули Қонуни Ҷумҳурии Тоҷикистон “Дар бораи масъулияти падару модар дар таълиму тарбияи фарзанд” вазъиятро хеле беҳтар намудааст. Агар он ҷо қайд мешуд, ки ҳафтае як ё ду маротиба ба мактаб ташриф наовардани волидон боиси ба ҷавобгарӣ кашидани онҳо хоҳад шуд, кор ранги дигар мегирифт. Чун падар ё модар ба мактаб ташриф орад, фарзанд инро дида масъулияти бештарро ҳис мекунад, ҳар қадами худро дониставу санҷидаву бошуурона мегузорад. Бе ёриву дастгирии оила ягон мактаб ба муваффақиятҳои назаррас ноил намешавад.
Мо даъвову талаб надорем, ки волидон вазифаи муҳими таълим доданро ба зиммаи худ бигиранд, мехоҳем оила низ дар ин раванд фаъол бошад. Агар шогирд вазифаҳои хонагиашро иҷро накарда ба мактаб ояд, пеш аз ҳама волидон гунаҳкоранд. Аммо, агар фарзанд вазифаашро иҷро кардан хосту аз уҳдааш набаромад, ба муассисаи таълимӣ муроҷиат кардани падар ё модар шарт аст. Фақат баъд аз ин, айбро бояд дар фаъолияти омӯзгор ҷуст. Албатта, волидони масъулиятшиносе низ ҳастанд,  ки зуд - зуд ба мактаб меоянд, ё занг зада одобу рафтори фарзандашонро пурсон мешаванд, вале ин гуна волидон хеле каманд.
Майрам ҶӮРАЕВА,
омӯзгори фанни забон ва адабиёти МТМУ № 51 шаҳри Душанбе


Баёни ақида (0)    Санаи нашр: 10.01.2018    №: 8    Мутолиа карданд: 158

24.04.2018


Мулоқоти Сироҷиддин Аслов ва Хоҷa Муҳаммад Осиф

Машварати сиёсии вазоратҳои корҳои хориҷии Тоҷикистону Фаластин

Муаррифии имкониятҳои сайёҳии шаҳри Исфара

Конференсия доир ба масоили об

"ХУҶАНДОБУКАНАЛ". Авлавият ба беҳбудии хизматрасонӣ

Варзиш

23.04.2018


Мулоқоти Қоҳир Расулзода ва Дмитрий Медведев

Машваратҳои сиёсии Тоҷикистону Руминия

Иштироки ҳайати Бонки миллӣ дар ҳамоиши сатҳи баланд

Ҷаласаи роҳбарони хадамоти ҳуқуқии ВКХ-и ИДМ

ДАНҒАРА. Кишти чигит ба анҷом расид

21.04.2018


Вохӯрии Низомиддин Зоҳидӣ ва Ахмет Йилдиз

Ҳамкориҳои Бонки миллӣ ва Хазинаи байналмилалии асъор вусъат меёбанд

Ҷаласаи Шӯрои ҳамоҳангсозони миллии СҲШ

Бунёди меҳмонхонаи “Шикорчиён”

Рӯзи заргарон дар Боғи Ирам

НОҲИЯИ РӮДАКӢ. Авлавият ба истеҳсоли пахта

19.04.2018


НОБОЛИҒОН. Аз боздошти оворагардон то ҷаримаи волидон

ТОҶИКОБОД. Вусъати корҳои баҳорӣ

Гиромидошти Ашӯр Сафар дар Кӯлоб

Гусели наваскарон дар Фархор

Варзиш

18.04.2018


Вохӯрии Сироҷиддин Аслов ва Рашид Мередов

Сармоягузорӣ ва соҳибкорӣ матраҳ гардиданд

Тақвияти мубориза алайҳи терроризм

Тавсеаи ҳамкориҳои гумрукӣ

Футболи соҳилӣ дар Тоҷикистон

МАЛАЙЗИЯ. Дастоварди навбатии хонандагони тоҷик дар олимпиада

Меркел зарурати вохӯрӣ бо Путинро таъкид намуд

Могерини: «24-25 апрел дар Брюссел қазияи Сурия баррасӣ мегардад»

Аз чор се ҳиссаи аҳолии Яман ниёзманди ёрии башарист

Туркманистон бандари $2 миллиардиро мекушояд

17.04.2018


Омодагӣ ба интихоботи миёнадаврӣ

«Роҳбалади беҳтарин» озмуни КИ ҲХДТ дар шаҳри Кӯлоб


Дар сомонаҳои дигари Тоҷикистон хонед