logo

иҷтимоиёт

ТАРБИЯ. БЕТАРАФ НАБОШЕМ!

Дар соҳаи педагогика тарбия ҷои махсусро ишғол намуда, ҳамчун раванди вижаи ташаккулёбии шахсият, самаранокии онро ҳамкории тарафайн дар ҷараёни тарбияи амалӣ таъмин мекунад.
Раванди тарбия ҷараёни бисёромил буда, онҳо дар шакли объективӣ ва далелҳои субъективӣ намудор мегарданд. Муқаррар шудааст, ки омилҳои субъективӣ талаботи ботинии шахсиятро ба таври мувофиқ ифода мекунанд. Ва дар шароити объективӣ, ки шахсият дар он зиндагӣ дорад ва ташаккул меёбад, ба ҳалли вазифаҳои тарбияаш бомуваффақият ёрӣ мерасонад. Ҳар қадаре, ки ба майлу мазмуни худ фаъолияти ташкилкунии тарбия ва шароити объективӣ мувофиқ ояд, ҳамон қадар ташаккулёбии шахсият боло меравад. Хусусияти раванди тарбия ҳамон вақт зоҳир мегардад, ки фаъолияти тарбиятгар ҷараёнро хуб идора карда тавонад ва ба қонунияти объективӣ мувофиқ гардонад. Ин ба дараҷаи муайян санъатест, ки ба хусусияти тарбиядиҳанда нисбати тарбиягиранда хос бошад.
Мураккабии раванди тарбия аз он иборат аст, ки натиҷаи он ноаён ва ҳиснашаванда буда, чун раванди омӯзиш зуд маълум намегардад. Шахсият дар зиндагӣ ба падидаҳои мусбат ва манфӣ дучор мегардад, зеро умури тарбия хеле динамикӣ, муҳаррик ва тағйирёбанда аст. Аз ин лиҳоз, муайянкунии раванди тарбия душвор мегардад.
Ҷараёни тарбия давомдор буда, аз гаҳвора то нафаси вопасин идома меёбад. Аз ин миён тарбияи мактабӣ дар ташаккули шахс нисбатан нақши муҳим мебозад, зеро дар хурдӣ системаи асаб қобилияти гироии баланд дорад.
Раванди тарбия хусусияти тағйирёбӣ дорад. Ҳар фард ба андозаи қобилият, фаҳмишу зарурати худ тарбия мегирад. Вазифаи тарбиягари мактаб ҳам ҷараёни тарбияро ба маҷрои дуруст даровардан аст.
Ба ибораи дигар, вазифаи тарбия ин дуруст ба роҳ мондани ташаккули шахсият мебошад. Вале ин дар асоси донишҳои амиқ, асосҳо, талабот, нақшаҳо ва арзандагии тарбия амалӣ мегардад.
Дар раванди тарбия шахсияти тарбиягар яке аз омилҳои муҳими объекти тарбия аст. Ягон китоби илмӣ мисли ҳамкории таъсирбахши тарбиягар нозукии тобишҳои муносибати байнишахсиро гирифта наметавонад. Нақши тарбиягар дар раванди тарбияи муосир нафақат тамоми таъсири тарбия ва роҳбариро ба дасти худ гирифтан, балки ташкил кардан ва роҳбариро ба тариқи демократӣ ҷорӣ намудан аст. Зеро ҳар қадаре, ки раванди тарбия аз ҷониби дастпарварон бо майли демократӣ сурат гирад, ҳамон қадар озодӣ ва фаъолияти эҷодӣ ангезиш меёбад. Тарбиятгар ҳамон вақт ба комёбиҳо ноил мегардад, ки агар шароит ва вазиъиятро ба ҳисоб гирад. Вай бояд рафтору фаъолияти амалии дастпарваронро бо диққат таҳлил кунад ва аз онҳо хулосаҳои даркорӣ барорад. Камбудиҳои ҷиддии тарбияи мактаби ҳозира нафақат аз шароити номусоид, танбалии талабаҳо ва беэътибории волидон сар задааст, балки тарбиягарон ҳам бояд дар ин буҳрон қисман айбро ба гардан гиранд. Педагогикаи авторитарӣ сабаби дуршавӣ ва бегонагардии талабаҳо аз мураббии худ гаштааст. Бинобар ин, аз нав ташкил кардани ҳамкории педагогии ҳақиқӣ дар пояи демократикунонӣ ва гуманистии мактаб, аз нав бавуҷудории ҳиссиёти инсонӣ - ғамхорӣ ба кӯдакон, раҳму шафқат ба онҳо басо лозим аст. 

Ф. ҚУРБОНОВ,  А. ЭШОНОВ, 
Б. ИЛЧИБЕКОВА,  омӯзгорони коллеҷи технологии шаҳри Душанбе


Баёни ақида (0)    Санаи нашр: 11.12.2019    №: 235    Мутолиа карданд: 502
23.06.2021


Ҷаласаи Ситоди ҷумҳуриявӣ оид ба пурзӯр намудани чораҳои зиддиэпидемиявӣ ва пешгирӣ аз интиқолу паҳншавии бемории сироятии COVID – 19

«Толибон» гузаргоҳи асосии марзи Афғонистону Тоҷикистонро тасарруф намуданд

Ҷаҳон дар як сатр

«ДАР СУҲБАТИ ЛОИҚ»

ШАҲРИ ИСТИҚЛОЛ. Корхонаи бузурги металлургӣ барқарор шуд

Рӯйдодҳои илмӣ

ХУҶАНД. ВУСЪАТИ КОРҲОИ ОБОДОНӢ

ВАНҶ: ҶАШНИ МИЛЛӢ ТАНТАНА ХОҲАД ДОШТ

22.06.2021


Путин: «Таҳдиди коронавирус боқист, аммо зарбаи сахти он баргардонда шуд»

Ҷаҳон дар як сатр

ЛИГАИ ОЛӢ

21.06.2021


«TOUR DE TAJIKISTAN». Мусобиқае, ки дастовардҳои кишварро муаррифӣ мекунад

МИНТАҚАИ РАШТ. 51 МИЛЛИОН ҚАРЗИ ИСТИФОДАИ БАРҚ

ШАҲРИ ТУРСУНЗОДА. ДАСТГИРИИ КИШОВАРЗОН БАРОИ СОДИРОТИ АНГУР

ТОҶИКОБОД. САМАРИ ЯК ҲАМКОРӢ

КАЙФАР

70 СОЛ ДАР РОҲИ ОМӮЗИШИ ТАЪРИХ ВА ФАРҲАНГИ МИЛЛАТ

НУРОБОД. ВАҚТЕ КИ ЗАМИН МАҚСАДНОК ИСТИФОДА МЕШАВАД...

11.06.2021


СУҒД. НАПАРДОХТАНИ ҲАҚҚИ ИСТИФОДАИ ОБ МУШКИЛИ ҲАЛТАЛАБ БОҚӢ МЕМОНАД

08.06.2021


ҲИСОР. Муовини Сарвазир аз иншооти ҷашнӣ дидан кард

КИТОБХОНАҲОИ ХУРДИ САЙЁР ТАҶРИБАИ НАВ ДАР РОҲИ ДОНИШАНДӮЗӢ

САЙЁҲӢ. БАРРАСИИ МАСОИЛИ РУШД МИЁНИ ҶУМҲУРИҲОИ ТОҶИКИСТОН ВА ӮЗБЕКИСТОН

ИҶТИМОИЁТ. НИЁЗМАНДОН ҲАМЕША МАВРИДИ ТАВАҶҶУҲАНД

ТОҶИКИСТОН ВА ӮЗБЕКИСТОН. УФУҚҲОИ НАВИ ҲАМКОРӢ

МАРАФОНИ ВЕЛОСИПЕДРОНӢ БАРГУЗОР МЕШАВАД

«ҶУМҲУРИЯТ» ДАР КОБУЛ. СИПОСИ ЛАШКАРӢ БА РӮЗНОМАИ № 1- И ТОҶИКИСТОН

04.06.2021


ФУТЗАЛ

Путин бори дигар шаҳрвандонро ба эмгузаронӣ даъват намуд

Ҷаҳон дар як сатр

10 ДОВТАЛАБИ БЕҲТАРИН

03.06.2021


ВКХ Чин: «Муносиботи Чин бо Россия дар сатҳи олӣ қарор дорад»

КИТОБИ КОРМАНДИ «ҶУМҲУРИЯТ» БА ЗАБОНИ ӮЗБЕКӢ НАШР ШУД

МИНТАҚАИ КӮЛОБ. ГУРӮҲИ ТАБЛИҒОТӢ НАЗДИКИ 50 ВОХӮРӢ АНҶОМ ДОД

02.06.2021


Лавров: «Россия ба иқдомҳои муғризонаи ИА аксуламал нишон медиҳад»

ҶАҲОН ДАР ЯК САТР


Дар сомонаҳои дигари Тоҷикистон хонед